• Lopend onderzoek: Welbevinden en stress bij schoolleiders

Schoolleiders vervullen een cruciale rol in de realisatie van kwaliteitsvol onderwijs in scholen. Ze zijn belangrijke poortwachters in het onderwijsbeleid, hebben een grote impact op het functioneren en welbevinden van hun personeelsleden en spelen een doorslaggevende rol in de implementatie van onderwijsvernieuwingen.

Uit onderzoek blijkt echter dat schoolleiders algemeen een grote werkdruk ervaren door o.a. de hoge verwachtingen, de vele factoren en actoren waar ze rekening mee moeten houden,… In het kader van de geplande bestuurlijke optimalisatie is aandacht voor het functioneren van schoolleiders nog extra nodig. Om die reden is het belangrijk een inzicht te verwerven in de factoren die bijdragen aan het welbevinden en de stress van schoolleiders. De oorzaken van stress en welbevinden zijn namelijk zeer divers en talrijk.

In opdracht van het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming wordt daarom vanuit het Steunpunt voor Onderwijsonderzoek (SONO) bijkomend wetenschappelijk onderzoek gevoerd rond deze specifieke thematiek door onze onderzoeksgroep BELLON. We gaan in gesprek met schoolleiders in diverse contexten omtrent deze thematiek en zullen ook focusgesprekken organiseren met diverse betrokkenen uit het onderwijsveld. Dit zal leiden tot een onderzoeksrapport, een bevattelijke brochure voor een breed publiek en een studiedag. Via deze kanalen zullen aanbevelingen gedaan worden t.a.v. de overheid, schoolbesturen, schoolleiders, opleiders van schoolleiders,…

De resultaten van dit onderzoek worden verwacht in het voorjaar van 2018.

Meer informatie over ander onderzoek gevoerd in het kader van het Steunpunt Onderwijsonderzoek vindt u via de website van SONO.